#1

Czym jest autozapis w PPK?

W 2023 roku mijają pierwsze cztery lata funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych, oznacza to, że zgodnie z ustawą o PPK co cztery lata zostaje uruchomiony tzw. autozapis. Pracodawca nie musi uzyskać zgody pracownika, aby zapisać go do pracowniczego planu kapitałowego.

Pracownik w wieku 18 – 55 lat, który złożył deklarację rezygnacji przed 01.03.2023r  powinien ponowić złożenie deklaracji o rezygnacji ponieważ tracą one ważność z dniem 28.02.2023. Kolejne autozapisy przewidziane są na lata: 2027, 2031, 2035 itd.

Jeżeli pracownik deklaracji rezygnacji nie złoży, automatycznie powinien być zapisany do systemu iPPK. Pierwsze naliczenie składek na PPK następuje z wynagrodzeń za marzec.

Podmiot zatrudniający, który spełniał definicje mikro przedsiębiorcy gdzie wszyscy pracownicy zrezygnowali z PPK i nie posiadał  umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie  w przypadku kiedy min 1 pracownik nie złoży rezygnacji, ma obowiązek podpisać w pierwszej kolejności umowę o zarządzanie z jedną z dziewiętnastu instytucji finansowych a następnie dopisać do systemu iPPK pracownika i wygenerować umowę o prowadzenie. Następnie rozliczać składki w systemie wczytując co miesiąc tzw. pliki składkowe generowane z programu księgowego. 

UWAGA: 
biura rachunkowe, doradcy podatkowi, podmioty, które prowadzą księgowość na rzecz podatników powinny automatycznie naliczyć składki na PPK pracownikom od których nie mają deklaracji rezygnacji. Brak deklaracji rezygnacji na dzień 31.03.2023 oznacza automatyczny zapis pracownika do PPK i naliczenie składek.

Deklaracje rezygnacji pracownicy składają  pracodawcy a pracodawca z kolei dostarcza je podmiotowi rozliczającemu. Księgowość powinna mieć stuprocentową pewność złożenia poprawnej deklaracji rezygnacji z PPK przez pracownika.

W poprzednich latach wielokrotnie były spotykane sytuacje gdzie pracodawca przekazywał ustnie informację dotyczącą  rezygnacji pracownika z PPK. Podmiot rozliczający nie uwzględniał składek na PPK, a w trakcie kontroli PIP okazywało się, że deklaracje rezygnacji nie zostały złożone przez pracownika/ów.

W takim przypadku zgodnie z ustawą niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie lub namawianie do rezygnacji z PPK podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% z funduszu wynagrodzeń w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.

Znacznie dotkliwsze są kary za:

  • brak umowy o prowadzenie
  • brak dokonywania wpłat w wyznaczonym terminie
  • brak prowadzenia dokumentacji z obliczaniem wpłat na PPK

Podlegają one karze grzywny w wysokości od 1.000 zł do 1.000.000 zł 

 

#2

Kto powinien rozliczać wpłaty w systemie iPPK i jakie ryzyko ponosi?

Generalnie co do zasady podmiot zatrudniający jest zobowiązany do podpisania umowy o zarządzanie, umowy o prowadzenie i obsługę systemu iPPK, który służy do ewidencji pracowników oraz rozliczaniu wpłat na PPK.

O ile w dużych podmiotach, które mają swoje działy kadrowo – księgowe nie ma z tym większego problemu ( firma korzysta z jednej wybranej instytucji PPK ) o tyle małe podmioty korzystające z zewnętrznych biur rachunkowych, obsługę iPPK przerzuciły właśnie na te biura. 

Z naszych obserwacji i współpracy z biurami rachunkowymi nasuwają się następujące wnioski:

Podmioty rozliczające, które nie odmówiły swoim podatnikom i na rzecz tych podatników prowadzą rozliczenia w programie iPPK z czasem będą miały nie lada kłopot w obsłudze technicznej ( coraz większa liczba przystąpień do PPK ). 

Zakładając, że podatnicy korzystają z różnych instytucji, osoby rozliczające będą pracowały na kilku lub nawet kilkunastu programach iPPK – jest to nie lada wyczyn logistyczny. Poza tym to na podmiot rozliczający spada obowiązek weryfikacji poprawności deklaracji przystąpień, rezygnacji, poprawności wczytywanych plików oraz dokonywanie korekt w programie iPPK. 

Kolejnym problemem jest fakt w ograniczeniu zakresu polis ubezpieczeniowych podmiotów rozliczających,  które często nie mają odpowiednich klauzul czy rozszerzeń w zakresie obsługi PPK oraz iPPK,  a dokonują  rozliczeń pracowników swoich  podatników w iPPK.

Polecamy weryfikacje zakresu polisy OC na stronie www.oc-zawodu.pl

Doskonałe rozwiązanie w obsłudze PPK stworzyła firma Centrum Ubezpieczeń i Zarządzania Ryzykiem z Rybnika, która jest bezpośrednim  koordynatorem PPK w woj. Śląskim i która to w 2020 roku wprowadziła usługę obsługi PPK oraz iPPK w pełnym zakresie jako podmiot zewnętrzny, rozliczający pliki składkowe ( www.cuizr.pl ).

Dzięki tej usłudze powstał nowoczesny model trójstronnej współpracy pomiędzy:

podatnikiem – biurem księgowym – Centrum Ubezpieczeń i Zarządzania Ryzykiem

CUiZR na bieżąco monitoruje sytuację PPK dzięki czemu do minimum zostało wyeliminowane ryzyko błędów w zakresie obsługi PPK – iPPK. Korzyści płynących z takiego modelu biznesowego jest o wiele więcej gdyż CUiZR ma dla swoich klientów usługę Wirtualnego Segregatora gdzie ubezpieczony w swojej strefie użytkownika ma dostęp z dowolnego miejsca na świecie do wszystkich polis ubezpieczeniowych,  umów PPK, Leasingowych oraz do umów IKE oraz IKZE. 

Dodatkową korzyścią płynącą ze współpracy z CUiZR jest przeprowadzanie procesu likwidacji wszystkich szkód we wszystkich zakresach ubezpieczeń od życiowych po majątkowe oraz z OC zawodu.

#3

Kogo dotyczy ponowny autozapis?

Ponowny autozapis dotyczy osób, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.  Jednak osoby, które  przed 1 kwietnia 2023 r. ukończą 55 rok życia, pracodawca będzie mógł „zapisać” do PPK albo wznowić za nie naliczanie wpłat do PPK – w ramach ponownego autozapisu – wyłącznie na ich wniosek, złożony do ostatniego dnia lutego 2023 roku.

W przypadku osób zatrudnionych niebędących uczestnikami PPK potrzebny jest wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK, a w przypadku uczestników PPK, którzy zrezygnowali z dokonywania wpłat w trakcie oszczędzania w PPK – wniosek o dokonywanie wpłat do PPK

W ramach ponownego autozapisu pracodawca nie będzie mógł uwzględnić wniosku (o zawarcie umowy o prowadzenie PPK albo o dokonywanie wpłat do PPK) osoby zatrudnionej albo uczestnika PPK, którzy złożyli deklarację o rezygnacji, ale przed 1 kwietnia 2023 r. ukończą 70 lat.

Ponowny autozapis nie obejmie osób, które nie zostały „zapisane” do PPK z uwagi na to, że nie złożyły wniosku o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK (dotyczy to osób w wieku 55+). Osoby te – z uwagi na swój wiek – nie składały bowiem deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

 

Źródło: PFR

 

#4

Jakie obowiązki ma pracodawca?

Pracodawca jest zobowiązany:

– 1 –

Zapisać do programu osoby dla których wcześniej – w związku z tym, że złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK – nie zawarł umowy o prowadzenie PPK, a więc zawrzeć w ich imieniu i na ich rzecz umowę o prowadzenie PPK, a następnie naliczać, pobierać i dokonywać wpłat do PPK za te osoby

– 2 –

Wznowić wpłaty do PPK za uczestników programu, którzy złożyli wcześniej deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, chyba że osoba zatrudniona/uczestnik PPK ponownie zrezygnuje z dokonywania wpłat do PPK, składając podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji.

Źródło: PFR

#5

Ważne terminy.

Pracodawca jest zobowiązany:

– 1 –

Do 28 lutego pracodawca informuje osoby, które złożyły deklaracje po rezygnacji z PPK, o wznowieniu dokonywania wpłat do PPK począwszy od 1 kwietnia 2023r. 28 luty to także ostatni dzień obowiązywania złożonej wcześniej deklaracji o rezygnacji.

– 2 –

Z wynagrodzeń za marzec zostają naliczone i pobrane wpłaty do PPK.

– 3 –

Od 1 do 17 kwietnia pracodawca przekazuje wpłaty do instytucji finansowej

Źródło: PFR

#6

Wszystkie potrzebne dokumenty – do ściągnięcia.

OBOWIAZKI INFORMACYJNE PRACODAWCY

Obowiązek informacyjny dotyczący zasad funkcjonowania PPK

– KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ –
Dostępne wersje językowe:

PL | EN | UA

Obowiązek informacyjny o wznowieniu wpłat do PPK AUTOZAPIS 2023

– KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ –
Dostępne wersje językowe:

PL | EN | UA

Ulotka dla pracownika

– KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ –
Dostępne wersje językowe:

PL | EN | UA

DOKUMENTY OBSŁUGOWE PRACOWNIK

Wniosek o zawarcie PPK dla osób 55 – 70

– KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ –
Dostępne wersje językowe:

PL | EN | UA

Wniosek o rezygnacji z wpłat na PPK

– KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ –
Dostępne wersje językowe:

PL | EN | UA

#7

Instytucje finansowe PPK.

TOWARZYSTWA UBEZPIECZENIOWE 

  1. Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie  S.A. Vienna Insurance Group

POWSZECHNE TOWARZYSTWA EMERYTALNE 

  1. Pocztylion – arka PTE S.A.
  2. Nationale – Nederlanden PTE S.A.

TOWARZYSTWA FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH

  1. TFI PZU S.A.
  2. PFR TFI S.A.
  3. Generali Investments TFI S.A.
  4. BNP Paribas TFI S.A.
  5. Pekao TFI S.A.
  6. Investors TFI S.A.
  7. TFI Allianz Polska S.A.
  8. Millennium TFI S.A.
  9. Skarbiec TFI S.A.
  10. NN investment Partners TFI S.A.
  11. Esaliens TFI S.A.
  12. Uniqa TFI S.A.
  13. Santander TFI S.A.
  14. PKO TFI S.A.
  15. Allianz SFIO S.A.

Kompleksowa obsługa firm i pracowników w zakresie OFE, PPE, PPK, IKE, IKZE
Obsługa PPK  w pełnym zakresie administracyjnym – obsługa programu iPPK

Potrzebujesz pomocy w obsłudze PPK ?

Opracowanie własne,

Marcin Dudek
Doradca Sukcesyjny
Międzynarodowy konsultant finansowy  EFG
Multiagent Ubezpieczeniowy

Wspieram, Pomagam nie przeszkadzam!

T: + 48 696 043 773     E: m.dudek@cuizr.pl