LEASING – CZY WARTO KUPIĆ UBEZPIECZENIE W FIRMIE LEASINGUJĄCEJ?
WADY i ZALETY TAKIEGO ROZWIĄZANIA!
Leasingując pojazd jesteśmy zobowiązani wykupić polisę w zakresie wskazanym przez finansującego, leasing narzuca również jakie towarzystwa są akceptowane z punktu widzenia bezpieczeństwa finansującego.
Mamy do wyboru dwie formy zawarcia polisy ubezpieczeniowej.
- Polisa zawarta bezpośrednio przez finansującego (leasing) na przedmiot finansowania
Zalety takiego rozwiązania
– brak znaczenia wysokość dotychczasowych zniżek z bezszkodową jazdę
– brak znaczenia szkodowość korzystającego ( leasingobiorcy )
– możliwość wliczenia opłaty ubezpieczeniowej w ratę miesięczną leasingu
Wady takiego rozwiązania
– leasingobiorca a zarazem płatnik ubezpieczenia jest tylko korzystającym
– leasingobiorca nie ma statusu ubezpieczającego nie jest stroną ubezpieczenia
– leasingobiorca w przypadku szkody częściowej ma ograniczony wpływ na proces likwidacji szkody w przypadku szkody całkowitej likwidacja szkody następuje całkowicie z pominięciem użytkownika gdyż nie jest on stroną ubezpieczenia nie jest ubezpieczającym
– leasing zawsze zabezpieczony jest na 100% wartości przedmiotu plus zysk jaki uzyskał by w trakcie okresu leasingu. Ewentualną różnicę w przypadku szkody całkowitej zawsze ponosi korzystający – leasingobiorca nie mając żadnego wpływu na wypłatę odszkodowania
- Polisa zawarta bezpośrednio przez leasingobiorcę
Zalety takiego rozwiązania
– leasingobiorca posiada status UBEZPIECZAJACEGO – jest stroną ubezpieczenia
– leasingobiorca jako ubezpieczający w przypadku szkód ma możliwość uczestniczenia w pełnym procesie likwidacji szkody i ma realny wpływ na wypłatę odszkodowania
– leasingobiorca mając status ubezpieczającego nabywa prawa do zniżek komunikacyjnych oraz innych zniżek w ramach ochrony w danym towarzystwie
– leasingobiorca ma możliwość opłacania polisy w ratach miesięcznych ( tylko w renomowanych firmach leasingowych )
Wady takiego rozwiązania
– w przypadku kiedy leasingobiorca nie ma zniżek za dotychczasowe ubezpieczenia oraz jest klientem szkodowym polisa zawierana na warunkach indywidualnych może być znacznie droższa od propozycji leasingowej
– wniesienie dodatkowej opłaty do leasingu – średnio ok 300 zł netto
Podsumowanie:
Ubezpieczenie z założenia jest po to aby chronić właściciela przedmiotu przed nagłymi zdarzeniami które mogą spowodować utratę jego wartości. Pamiętajmy że właścicielem do momentu wykupu jest zawsze finansujący. Nasuwa się fundamentalne pytanie czy chcemy być stroną ubezpieczenia? Czy zakładamy że w trakcie okresu leasingowania nie dojdzie do szkody wiec nie musimy być stroną ubezpieczenia? Z naszego doświadczenia możemy wskazać że bardzo ważne jest posiadanie statusu UBEZPIECZAJĄCEGO aby w przypadku szkód mieć pełną kontrolę nad procesem likwidacji szkody oraz nad wypłatą odszkodowania. Może to znacznie ograniczyć różnicę wypłaty odszkodowania przez towarzystwo w przypadku szkody całkowitej co spowoduje znacznie mniejszą dopłatę wyrównawczą lub rozliczenie szkody bez żadnej dopłaty przez leasingobiorcę.
Opracowanie własne,
Marcin Dudek
Doradca Sukcesyjny
Międzynarodowy konsultant finansowy EFG
Multiagent Ubezpieczeniowy
Wspieram, Pomagam nie przeszkadzam!
T: + 48 696 043 773 E: m.dudek@cuizr.pl
Najnowsze komentarze